Thursday, February 3, 2011

Tak Fasih Cakap Melayu?

Assalamualaikum....

Hari ni entry semangat patriotik sikit yek kawan-kawan :)

Siapa Melayu yang tak boleh cakap bahasa ibunda sendiri?? Memang jadi kebiasaan kita sekarang ni menggunakan ringkasan & bahasa-bahasa zaman sekarang... bahasa SMS lah kira... macam aku ;p

contohnya,

"Kiter lum mkn lagi"

"Xnak ajak kite kua ke?"

Ni mmg biasa sgtlah..aku pun guna jugak, bukan tak guna...Tapi agak pelik kalau orang Melayu tak boleh cakap Melayu...



Entry ni bukan nak point pada sesiapa..Just nak kongsi pengalaman dan apa yang pernah aku nampak...

Citenye camni ... ( bolehkan guna bahasa ringkasan ) :P

Ada la seorang kenalan ni, da ada anak sblm ni.. ( perkahwinan pertama ), lepastu dia kawen plak dgn orang putih...

Anaknya yang masih kecil tu, membesar (walaupun belum dewasa)dengan menggunakan bahasa inggeris...mmg tabik spring lah dekat adik ni..sgt fasih dia speaking...ala ala daddynya...

Aku tau tanya " What is your name?" jek...

Risau... :p if nak speaking mesti la kena confident, kalau tak, hmmmmm tak faham budak tu nanti...

Kata maknya " Dulu mmg anaknya tak pandai nak cakap melayu,kalau cakap tunggang terbalik. Cikgu pun pening"

SEBAB????

Hantar anak pergi international school.. tak salah pun sekolah tu, tapi adik tu gitau aku, sume budak sekolah speaking...Melayu dorang mcm ala-ala jek lah...

Tapi sekarang ni, mummy and daddy adik tu, dah hantar anaknya ke sekolah kebangsaan.. Peningkatan memang ketara...Anaknya dah faham dan boleh cakap Melayu...

Bila dia datang jek, first aku tanya " Can you speak malay?" soalan selamat..

"YES!!"

Terus aku cakap Melayu jek...walaupun dia agak kekok ckp Bahasa Melayu ni, tapi sekurang-kurangnya dia dah cuba yang terbaik...

Apekan daya jugak, Bahasa Inggeris is a MUST... ayahnya kan orang luar, mana faham bahasa kita...

Tapi mungkin lama kelamaan nanti, dorg akan biasa dengan budaya dan bahasa kita..Makanan selalunya tak jadi masalah... :) (kalau aku lah tu )

Satu lagi, SEKOLAH KEBANGSAAN banyak membantu sebenarnya...Kalau tak, tak tau lah apa akan jadi dengan bahasa..

Last sekali cite psl dak ni...

Aku : Apa nama kucing awak?

Dia : Ferbol (kalau tak silap lah)

Aku : Jantan ke betina?

Dia : Blurrrrr sekejap.. Kakak kalau female ape?

Aku : Female = betina... tak pun perempuan..tapi kucing tak panggil lelaki/perempuan...
( adakah ajaran ini salah????? hahahaa aku pon tak pasti..if salah, maaf ye adik)

Dia : OOOOoooooo.....then...Blurrr lagi....

Itu sahaja entry di malam hari ni...Aku cuma terfikir, kalau la kita sebagai rakyat Malaysia tak fasih bahasa sendiri...Apa akan jadi??

Pesanan untuk diri sendiri jugak yang suke hati nak mencampur adukkan bahasa...tengokkkk inilah hasilnya...macamana nak jadi proper yek???

4 comments:

cindir-rela said...

owhowhowh,,suke intrument music kat sini!!

i luv violin..its violin rite??

~Nani3@InTaN~ said...

iye violin...lagu phantom mmg best... :P

tercari-cari said...

yaehhhh...me 2...

~Nani3@InTaN~ said...

ape yg me tu eh..huhu